Orderstatus
Dagelijks bereikbaar op:
015 - 29 56 13

Mijn account

Meld je aan met je inloggegevens of maak een nieuw account aan
Als je uitlogt, worden om veiligheidsredenen alle niet-opgeslagen projecten en je winkelwagen verwijderd.

Van ‘Viva Las Vegas’ tot ruige rotsen en indrukwekkende natuur

Reis- en fotofanaat Siegfried Claeys neemt ons mee naar het zuidwesten van de Verenigde Staten

Siegfried Claeys is prijswinnend fotograaf en tevens CEWE ambassadeur. Samen met zijn gezin reisde hij drie weken door het Zuidwesten van de Verenigde Staten. CEWE sprak met Siegfried over de reis en de fotogenieke momenten.

Siegfrieds’ reis als fotograaf

Siegfried werkt voor een bekend navigatiebedrijf en zijn reislust verbaasd ons natuurlijk niets. Hij richt zich vooral op architectuur, landschappen en de combinatie van deze twee. Siegfried heeft bovendien een speciale interesse in verlaten gebouwen en plekken. ‘Ik ben al in de jaren 90 begonnen met fotografie. Mijn vader was hobbyfotograaf en ontwikkelde zelf foto’s. Hij heeft me geïnspireerd. Ik was een jaar of zestien en spaarde met een bijbaan voor mijn eerste reflextoestel. Tijdens mijn latere studententijd is deze passie een beetje weggeëbd. In 2012 was ik zelf vader van twee kinderen en wilde ik de familiemomenten graag vastleggen voor de toekomst. Ik startte met avondlessen, maar vond dit zo leuk dat ik vijf jaar later uiteindelijk zelfs een diploma voor vakfotograaf behaalde.’

American dream

In 2004 kreeg Siegfried de kans om de Amerikaanse sfeer te proeven. ‘Ik moest voor mijn werk twee weken in San Francisco zijn en in de weekenden ontdekte ik daar de omgeving. Het sprak me aan en ik zei: ‘ooit gaan we terug naar hier’. Onze dochters zijn nu ouder en reizen is één van onze favoriete hobby’s. Pas in 2018 kwam het ervan om terug te gaan naar de VS; een langgekoesterde droom. We zijn toen naar bekende gebieden zoals San Fransisco, Death Valley, Las Vegas en Yosemite park geweest. Dit was een georganiseerde reis met een mooie afwisseling tussen steden en natuur. Het inspireerde ons voor het plannen van een nieuwe reis naar de VS in 2020. Helaas kwam corona en bleven de plannen in de ijskast tot 2023.’

´When a plan comes together´

Alhoewel je niet alles in de hand hebt, raadt Siegfried aan om de reis vroeg te plannen. Helemaal als je naar de VS gaat. ‘We begonnen zo’n acht á negen maanden van te voren met plannen. Toen we in grote lijnen de locaties wisten, boekten we de vlucht en de hotels. Ondanks dat we er vroeg bij waren, waren sommige hotels toch al vol. Het is bovendien vaak iets voordeliger om vroeg te boeken. Door een inschatting te maken van de tijd die we op een plek zijn, konden we vooraf een roadbook maken met reisdetails. Ik gebruik zelf ook online tools zoals fotospot.com, 500px en shothotspot.com om mooie locaties voor de reis te scouten.’

Een roadtrip van uitersten

Siegfried laat ons een kaart zien van de reisroute. ‘We zijn begonnen in Los Angeles en reden meteen 200 kilometer langs de kust naar Santa Barbara. We wisten namelijk dat overnachten bij de luchthaven van Los Angeles minder geschikt was. Vervolgens zijn we doorgereden langs kustplaatsen als Carmel by the Sea, Monterey, Santa Cruz en het plaatsje Solvang dat ooit als Deense nederzetting werd gesticht. Daarna zijn we het binnenland ingetrokken richting Yosemite Park. We kozen bewust voor een SUV als huurauto, zodat we ook onverharde wegen konden rijden. De oorspronkelijke route door het binnenland was via een bergpas naar Mammoth Lakes. Door drie meter sneeuw op de weg moesten we 500 kilometer om de berg heenrijden. Na behoorlijk wat vertraging, kwamen we aan bij de Mammoth Lakes; een skioord ten oosten van Yosemite Park. Het was vreemd om mensen te zien skiën in de zomer. Het werd nog vreemder toen we daarna koers zetten richting Death Valley; een plek waar het met gemak 48 graden wordt. We bezochten hier een plaatsje genaamd Darwin, dit is een ´Ghost Town´ waar nog maar een paar mensen wonen. Van het verlaten Darwin reden we door naar Las Vegas; een stad die in alle opzichten over de top is. We verbleven op de Strip en dat was een unieke ervaring. Las Vegas heeft een nieuwe trekplijster genaamd ‘The Sphere’ . Dit is een enorme ronde entertainmentzaal met een led-scherm aan de buitenkant van het gebouw. Toen wij er waren werd er een reusachtige basketbal getoond.

Na drie dagen verruilden we de drukte van Vegas voor onze reis langs enkele bekende Canyon’s en natuurparken. We begonnen met de Bryce Canyon; een wolkerige en fotogenieke rotsformatie. Daarna kwam Arches National Park; een natuurpark met boogvormige rotsen. Om te vermijden dat het hier té druk wordt, moet je wel vroeg van tevoren reserveren op welk uur je komt. Daarna zijn we doorgereisd naar de rotsblokken van Monument Valley, vooral bekend van films zoals Forrest Gump. We vervolgden onze weg via het stuwmeer Lake Powell naar Antelope Canyon. Van alle rotsformaties is deze toch wel mijn favoriet. Je loopt tussen een roodkleurige rotsformaties door waar een klein beetje licht doorheen schijnt. Het is prachtig als het licht de kloof in schijnt. Probeer dit op voorhand al in te schatten voordat je de kloof bezoekt. Reserveer ook hier ver van te voren. Het is hier alleen toegestaan om een groot fototoestel mee te nemen als je een fototour boekt. Wij hebben dit niet gedaan en ik nam een compacte camera mee voor de foto’s.

Na de Antelope Canyon zijn we een stukje via de Route 66 en de Grand Canyon teruggereden naar Palm Springs. In Palm Springs was ik van plan om de klassieke auto’s te fotograferen, maar vlak voor aankomst kwam ik erachter dat het rond die periode te warm was om in de oude auto´s te rijden. Ze stonden hierdoor allemaal in de garage. Gelukkig kon ik wel de kleurrijke deuren van de ‘mid-century houses’ fotograferen. Ik gebruikte hiervoor een 200 mm zoom zodat ik van een afstandje kon fotograferen. Uiteindelijk zijn we via Salton Sea en San Diego teruggereden naar Los Angeles voor een laatste stop in Hollywood.’

Ga op reis en neem mee

We zijn natuurlijk benieuwd wat Siegfried meeneemt voor zo’n reis. ‘Je wil goed materiaal bij je hebben, maar niet de hele tijd veel gewicht meeslepen. Mijn paklijst bestond uit een systeemcamera met een 70-200mm lens, een full frame compactcamera met 28 mm lens, een gorrillapod, een klein statief en mijn laptop om back-ups te maken. Een smartphone is uiteraard handig, ook voor foto’s. De meeste smartphones zijn uitgerust met een geotag voor foto´s; hiermee zie je later precies de locatie waar je de foto nam. Ik gebruik daarnaast ook een GPS-tracker om de route terug te kijken. Met zo´n 7.000 reisfoto´s ben je namelijk al snel kwijt waar en wanneer je de foto hebt gemaakt. De foto’s die ik met mijn GSM maak, upload ik in CEWE MyPhotos. Er zit een kaartfunctie in CEWE MyPhotos, waardoor ik een duidelijk beeld krijg van de route. De route dient meteen als scenario voor mijn fotoboek.´

Nagenieten met een fotoboek

Siegfried ontwikkelt thuis pas het reisfotoboek en begint bij de fotoselectie. ´Ik adviseer om niet te veel foto´s van één plek op te nemen in het fotoboek. Door variatie wordt het boek interessanter. Ik kies meestal voor het liggende fotoboek large op premium mat fotopapier. Door voor een platliggende binding te kiezen, kan ik panoramabeelden verdelen over twee pagina’s. Ik houd van een rustige lay-out en kies daarom voor een zwarte kaft. Op de kaft zet ik de naam van het land in reliëfopdruk en een landvlag. De ruimte rond de foto’s houd ik wit en ik gebruik bijna geen cliparts. Hier en daar voeg ik hooguit wat lijnen of vormen toe of een tekst met een quote gerelateerd aan de locatie. Uiteindelijk heb ik de gehele rondtrip vertaald naar drie fotoboeken. Door iedere keer een vergelijkbare lay-out aan te houden, krijg je een mooie consistente collectie fotoboeken.’

Fotografie- en reistips Siegfried

• Beperk de hoeveelheid apparatuur en wees creatief met wat je bij je hebt;

• Maak back-ups tijdens je reis;

• Laat je dure apparatuur niet in de auto liggen;

• Bereid je reis goed voor, reserveer belangrijke locaties en maak eventueel een roadbook;

• Probeer selectief te zijn in de foto’s die je ontwikkelt.